Page content

Wat is een concurrent?

Als webwinkel eigenaar heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met concurrentie. Dit zijn andere bedrijven, merken of organisaties die dezelfde of soortgelijke producten verkopen als jij.

De betekenis van de term ‘concurrent’ is het beste uit te leggen aan de hand van een taart. Stel je voor dat jij een kersentaart verkoopt en dat er naast je iemand appeltaart aan het verkopen is. De klant wil maar één stuk taart en moet dus beslissen of hij bij jou of bij de ander gaat kopen. In een dergelijke situatie is er sprake van concurrentie.

Er kan ook concurrentie zijn tussen totaal verschillende producten. Zo heeft een autowasstraat concurrentie van een merk dat autoshampoo verkoopt, waarmee consumenten thuis hun auto kunnen wassen. En Starbucks heeft concurrentie van bijvoorbeeld het Senseo apparaat dat mensen thuis kunnen gebruiken.

Als er sprake is van concurrenten is het de kunst om de klant naar jou toe te lokken. Dit kun je doen door zo onderscheidend mogelijk te zijn. Maak duidelijk waarom jouw bedrijf uniek is en waarom jij betere kwaliteit levert dan de concurrent(en).

Concurrentieanalyse

Het kan best lastig zijn om jouw unieke punten te vinden. Het helpt om een  concurrentieanalyse uit te voeren. Je doet onderzoek naar de sterke en zwakke punten van je concurrent. Waar schiet het bedrijf te kort wat betreft de wensen van de klant? Misschien kun jij daar op inspelen en er zelfs een Unique Selling Point (USP) van maken.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Comment Section

0 reacties op “Wat is een concurrent?

Plaats een reactie


*