Nieuwe webwinkel wetgeving: 13 juni 2014
1 min. leestijd

Nieuwe webwinkel wetgeving: 13 juni 2014

Op vrijdag 13 juni 2014 gaat de nieuwe webwinkel wetgeving in. Dankzij deze nieuwe Europese regels wordt het voor online shoppers makkelijker om in webwinkels in andere EU landen te kopen. Ben jij al voorbereid op deze nieuwe webwinkel wetgeving? Zorg dat je aan alle regels voldoet, dan riskeer je geen boete. Enne.. vergeet niet je algemene voorwaarden aan te passen.

Alle nieuwe regels op een rijtje:

  • Verlenging van het herroepingsrecht. Vanaf 13 juni hebben consumenten 14 dagen de tijd om de koopovereenkomst te ontbinden, in plaats van 7 dagen. Binnen deze 14 dagen kunnen zij een product terugsturen naar de webwinkel. Deze termijn gaat in zodra de klant zijn bestelling ontvangen heeft. Je dient op je website een modelformulier te plaatsen, dat de klant kan gebruiken. Heb je een retourformulier ontvangen, dan dien je dit te bevestigen aan de klant. Na bevestiging moet het product binnen 14 dagen teruggestuurd worden. Op maat gemaakte producten, tijdschriften, bederfelijke waar en digitale producten vallen buiten het herroepingsrecht. Goed om te weten: de termijn van 14 dagen geldt alleen indien je de klant hier duidelijk over informeert. Doe je dit niet, dan heeft de klant een jaar de tijd om een product te retourneren. De kosten voor het retourneren blijven voor de klant.
  • Duidelijke bestelknop. Je moet de consument er op wijzen dat er een betalingsverplichting is zodra hij een bestelling plaatst. De gewone bestelknop voldoet dus niet meer, je moet de betalingsverplichting op een of andere manier in de bestelknop verwerken. Gebruik als call to action bijvoorbeeld ‘bestellen en betalen’.
  • Redelijke kosten voor betalingsverkeer. Je mag niet zomaar een bedrag in rekening brengen voor een bepaalde betaalmethode. Je mag alleen de werkelijke kosten aan de klant doorberekenen.
  • Informatie over de garantietermijn. Je moet je klanten op de hoogte brengen van de wettelijke garanties die op je producten gelden. Bovendien ben je ook na deze termijn verplicht om de klant te helpen, gedurende de hele levensduur van het product. Eigenlijk is dit gewoon goede service verlenen, hopelijk doe je dat al!
  • Geen vooraf aangevinkte hokjes. Het vooraf aanvinken van hokjes, waardoor de klant bijvoorbeeld moet betalen voor extra service, is verboden.
  • Geen verborgen kosten. Wees duidelijk over de totaalprijs van een product. Als er bijkomende kosten zijn, zoals verzendkosten of administratiekosten, vermeld deze dan duidelijk bij het product.

Vond je dit artikel over de aangepaste webwinkel wetgeving nuttig? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief