Nieuwe wetgeving voor webwinkels

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, vanaf volgend jaar wordt de wetgeving voor webwinkels aangepast. Met deze nieuwe Europese regels wordt het voor consumenten makkelijker om in webwinkels in andere EU-landen te kopen. Dit biedt dus kansen als je je markt wil vergroten en (meer) aan buitenlandse consumenten wil leveren.
Maar wat verandert er nu precies in de wetgeving voor webwinkels en wat betekent dat voor jou als webwinkel eigenaar? Zorg in elk geval dat je op tijd aan de nieuwe regels voldoet, anders riskeer je een boete.

Duidelijkheid over betalingsverplichting

Het moet voor consumenten direct duidelijk zijn dat als ze online iets kopen, ze tevens een betalingsverplichting aangaan. Vermeld dit duidelijk in de winkelwagen, bijvoorbeeld direct boven of onder de bestelknop.

Herroepingsrecht wordt langer

Op dit moment heb je als Nederlandse online shopper recht op 7 kalenderdagen bedenktijd. Binnen deze 7 dagen kun je een product terugsturen naar de webwinkel. Na het invoeren van de nieuwe regels wordt deze termijn verlengd naar 14 kalenderdagen. Het herroepingsrecht gaat in zodra de klant zijn bestelling ontvangt. Overigens blijft het zo dat op maat gemaakte producten, tijdschriften, bederfelijke waar en digitale producten niet teruggestuurd mogen worden. De bedenktijd van 14 dagen geldt echter alleen als je je klant informeert over het herroepingsrecht. Doe je dat niet, dan heeft de consument automatisch een jaar de tijd om een product terug te sturen. De kosten voor het retour sturen blijven voor de klant.

Informatie over de garantietermijn

Je moet je klanten op de hoogte brengen van de wettelijke garanties die gelden op je producten. Maar ook na de garantietermijn ben je verplicht je klant te helpen, zelfs gedurende de hele levensduur van het product.

Duidelijkheid over de klachtenprocedure

Bezoekers van je webwinkel moeten duidelijke informatie kunnen vinden over je klachtenprocedure. Vermeld dit bijvoorbeeld op je service pagina’s of op je ‘veel gestelde vragen’ pagina.

Aansprakelijkheid tijdens verzending

Als webwinkelier blijf je aansprakelijk voor schade en verlies tijdens de verzending van een bestelling. Dit is nu ook al zo, maar omdat ik regelmatig webwinkels tegenkom die dit niet naleven vind ik het de moeite waard om het te vermelden.

Geen verborgen kosten

Verborgen kosten of vakjes die van te voren al aangevinkt zijn en waardoor de prijs ineens hoger uitvalt, worden verboden.

Vanaf wanneer gelden de nieuwe regels?

De nieuwe Europese regels moeten uiterlijk in december 2013 worden opgenomen in de Nederlandse wet. Daarna hebben webwinkel eigenaren nog een half jaar de tijd om hun webwinkel hierop aan te passen. En vergeet ook je algemene voorwaarden niet!

Hier vind je meer informatie over de nieuwe Europese wetgeving voor webwinkels.

Vond je dit artikel over de aangepaste wetgeving voor webwinkels nuttig? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief