arrow_drop_up arrow_drop_down

Je raadt nooit wat populairste dag is voor online aankopen

Niks geen Blue Monday voor webshopeigenaren. Uit onderzoek van Onetoshop blijkt dat de meeste orders op maandag binnenkomen.

Loop je op maandagochtend door de stad, dan vind je veel winkels gesloten of later op de dag pas geopend. Voor de meeste retailers is maandag geen interessante dag. Het weekend is net achter de rug, mensen moeten nog op gang komen en de stad lijkt soms wel uitgestorven.

Hoewel je de klanten misschien niet op straat vindt, wordt er wel degelijk veel gekocht op maandag. Dit blijkt uit onderzoek van webshopplatform Onetoshop. Onetoshop heeft onderzoek gedaan naar de laatste 1.000.000 orders en wat bleek? Maandag was de drukste dag met maar liefst 16,7% van de bestellingen.

Waarom juist maandag?

Naar de precieze populariteit van maandag blijft het gissen. Ook bij Onetoshop hebben ze er niet direct een verklaring voor. Het kan zijn dat veel retailers op maandag hun bestelling plaatsen bij de groothandels (ook aangesloten bij Onetoshop), omdat maandag vaak hun vrije dag is. Een andere verklaring is misschien de leveringstijd. Vaak moet je, wanneer je op zaterdag bestelt, tot dinsdag op je pakketje wachten. Op maandag bestellen betekent de volgende dag al in huis. Maar meer voor de hand liggend is de verveling op maandag. Het weekend is net voorbij, je moet weer een week hard aan het werk en dan verdien je misschien wel een pleziertje. Wanneer je de cijfers beter bestudeert zie je ook dat een groot deel van de bestellingen onder werktijd wordt geplaatst. Een vergeten aankoop die voor het weekend gepland stond? Of gewoon om de rest van de week iets te hebben om naar uit te kijken.

Je raadt nooit wat populairste dag is voor online aankopen

Gemiddeld aantal aankopen op maandag per uur. Bron: onetoshop.nl

Wat denk jij? Shop jij vaak online op maandag en waarom juist op maandag. Laat het ons weten.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen