Interview: Audrey van Hip & Stip Kaarten

Op deze website vind je veel tips om je webwinkel te verbeteren. Maar natuurlijk is het ook interessant en nuttig om van mede-webwinkeliers te leren. Daarom publiceer ik een serie met interviews die ik afgenomen heb bij een aantal webwinkeliers. Van een webwinkelier met 1 jaar ervaring tot een webwinkelier met maar liefst 11 jaar ervaring en alles daartussenin. Daar kun je veel van leren!

Audrey van Hip & Stip KaartenAudrey van Esch

Audrey is eigenaresse van online kaartenwinkel Hip & Stip Kaarten. Met een voorliefde voor papierwaar, kaarten en Holland wilde zij diverse Nederlandse ontwerpers bij elkaar laten komen in één webwinkel. In de afgelopen zeven jaar is de webwinkel uitgegroeid tot dé hippe, Hollandse webwinkel met kaarten, papierwaren en diverse Hollandse cadeautjes. Sinds 2012 bevat de collectie ook de eigen kaartenlijn ‘Liefs uit Holland’. Deze wordt naast de eigen webwinkel verkocht bij ruim 20 verkooppunten in Nederland.

Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?

Hip & Stip Kaarten is opgericht in 2008. In deze tijd waren er nog niet veel online winkels met originele kaarten en kinderuitnodigingen. Zelf was ik op zoek naar exclusieve kaarten – niet de standaard kaarten die bij de boekhandel verkrijgbaar waren. Deze vond ik bij verschillende Nederlandse ontwerpers en illustratoren, waardoor het idee ontstond om deze in één webwinkel bij elkaar te brengen.

Sinds wanneer is je webwinkel online?

Sinds oktober 2008 is Hip & Stip kaarten online.

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Door typisch Hollandse producten te introduceren in combinatie met kaarten van Nederlandse ontwerpers, heeft Hip & Stip Kaarten vanaf het begin zich kunnen onderscheiden. Hollands is hip, maar ook tijdloos. Inmiddels zijn er zoveel online kaartenwinkels, maar de webwinkel heeft de uitstraling in Hollandse items voortgezet. Dit zie je terug in de vormgeving, Nederlandse ontwerpen en onze eigen kaartenlijn. Wij zijn de nummer 1 in typisch Hollandse producten en uniek papierwaar.

Audrey van Hip & Stip Kaarten

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?

Wil je goed een webwinkel runnen, dan kost dit veel tijd. Je moet investeren, voordat je het terugkrijgt. De eerste jaren ben je echt bezig met het opbouwen van je klantenkring, maar er komt zoveel meer bij kijken. Van een goede marketing, social media, het onderhouden van contacten, netwerken met ontwerpers, e-mailmarketing tot aan het kritisch blijven kijken naar je vormgeving, fotografie, teksten en administratieve taken. Wekelijks werk ik zeker 15 tot 25 uur aan de webwinkel.

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

In de ochtend start ik met het bekijken van de mails en nieuwe bestellingen. Daarna ga ik de social media bekijken, nieuwe berichten inplannen en eventueel fotograferen. De webwinkel combineer ik met mijn andere bedrijf waar ik werkzaam ben als online marketing speciallist. In de middag verwerk ik verder de bestellingen, reageer ik op mails en ga ik de pakketten samenstellen. Elke bestelling wordt als een Hollands cadeautje verstuurd. Daarbij is het zo dat alle dagen weer anders kunnen zijn. Regelmatig heb ik een netwerk afspraak voor een nieuwe kaarten collectie of brainstorm ik met een vormgever voor mijn eigen Hollandse collecties. Dit maakt het werk leuk en afwisselend.

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

Het leukste is altijd weer de fijne uitdaging; op zoek naar originele kaarten en nieuwe producten bij Nederlandse ontwerpers. Met juist namen die exclusief en uniek zijn. Het contact met de klanten, vooral via de social media en nieuwe uitdagingen blijven zoeken. Fijne samenwerkingen waardeer ik dan ook zeker. Het is een feest om mijn nieuwe collecties te laten zien aan alle Hip & Stip post liefhebbers. Het minst leuk is toch wel de administratie, wat net zo belangrijk is.

Interview Audrey van Hip & Stip Kaarten

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

Het is natuurlijk heel belangrijk om een goede focus op je webwinkel te houden. Met een tweede bedrijf is een goede planning heel belangrijk. In tijden van groei met de webwinkel heb ik de keuze gemaakt om wat werkzaamheden – zoals de productfotografie – uit te besteden. Dit geeft een bepaalde rust, zodat ik zelf de tijd heb om die belangrijke focus door te zetten. Mijn ervaring is dat je met een webwinkel altijd tijd te kort en lange to-do lijstjes hebt. Want het staat nooit stil, geen dag is hetzelfde.

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

Vanaf de start van Hip & Stip Kaarten werk ik al met Mijnwebwinkel.nl. Via de professionele versie heb je alle mogelijkheden en er wordt veel gedaan aan een goed bereik in Google. De zichtbaarheid van de webwinkel is goed, ze blijven uitbreiden dus ik ben heel tevreden.

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

Ten eerste door goede productteksten te schrijven en deze regelmatig opnieuw te bekijken. Nu ik al ruim 8 jaar de webwinkel heb, kan ik zeggen dat ik goed vindbaar ben via Google. Dus SEO is heel belangrijk, het schrijven van een originele nieuwsbrief en daarnaast het actief inzetten via de social media. Daarnaast is het goed om op andere websites een vermelding te krijgen. Bloggen is vanaf het begin goed geweest, inmiddels heb ik een aparte WordPress website waar ik ook voor andere webwinkeliers schrijf. Verder ben ik dagelijks actief via Facebook marketing, Instagram, Pinterest en Twitter. Via social media komen dan ook veel nieuwe klanten, net als via Google.

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik veel weer hetzelfde doen. Ben zeer tevreden over het starten met vier ontwerpers, als ik zie waar ik nu sta. Wel zou ik nu nog beter actief inzetten op de vormgeving, fotografie en veel andere dingen die erbij komen kijken. Nu schrijf ik ook andere teksten bij de producten als bij de start. Maar het concept met Hollandse producten aangevuld met Vintage zou ik verder uitbreiden. Doordat ik een tweede bedrijf heb, zou ik nog meer kunnen uitbesteden. Maar bestellingen inpakken blijf ik altijd zelf doen.

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Door te werken met een hele goede en duidelijke planning. In de eerste maand van het jaar start ik met een marketingplan, zodat ik de focus goed op beide bedrijven kan houden. Doordat het te druk werd, ben ik sinds 2017 gestopt met mijn parttime kantoorbaan. Dit geeft een hoop rust voor mezelf, mijn gezin en beide bedrijven. Nu kan ik meer genieten van een vrije avond met vriendinnen, sporten en is er tijd voor nieuwe dingen die net zo leuk zijn om te doen!

Interview Audrey van Hip & Stip Kaarten

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

Dit jaar ben ik van start gegaan met mijn tweede eigen Hollandse collectie: Studio Holland. Achter de schermen ben ik druk met een nieuwe serie postkaarten, cadeaukaarten en straks de kerstkaarten. Elke maand komt er een nieuw product van één van de merken online. De vintage lijn blijf ik verder uitbreiden en Hip & Stip Kaarten is sinds dit jaar het enige verkooppunt met de wenskaarten van Pip Studio. Een bijzondere samenwerking!

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

De belangrijkste tip kwam al jaren terug: ‘ga bloggen’! Het schrijven van goede teksten is voor je webwinkel zo belangrijk. Zo kan ik elke webwinkel aanraden om een blog te starten. Zelf doe ik dat op een externe WordPress website. Laat je zelf zien, ook achter de schermen. Zo krijg je een echte ‘gunfactor’ voor je klanten en dit neem je in de resultaten mee.

www.hipenstipkaarten.nl

Ook een eigen webwinkel? Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ via deze link voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief