Page content

Wat zijn klantbeoordelingen?

Dankzij het grote aantal webwinkels heeft de gemiddelde consument tegenwoordig veel te kiezen. Dit betekent ook dat mensen behoorlijk kritisch zijn. Consumenten laten zich tegenwoordig steeds meer beïnvloeden door klantbeoordelingen. Elk bedrijf dient rekening te houden met deze ontwikkeling. Wat zijn klantenbeoordelingen precies, en hoe verzamel je ze als bedrijf?

Het nut van klantbeoordelingen

Bij het kopen van een product zijn er een aantal factoren waar consumenten rekening mee houden. Ten eerste is er natuurlijk de prijs van het product of de aangeboden diensten. Mensen vergelijken prijzen met elkaar en laten dit meewegen bij hun keuze. Ten tweede is er de kwaliteit van een bepaald product. De consument heeft het product of de diensten natuurlijk nog niet uitgeprobeerd. Hij of zij moet daardoor vertrouwen op de ervaringen van anderen. Deze zogeheten klantenbeoordelingen zijn zeer belangrijk voor een bedrijf. Wanneer meerdere personen positieve recensies achterlaten, is de kans groot dat een consument het product wil kopen of gebruik wil maken van bepaalde diensten.

Onderzoek naar klantbeoordelingen

In feite is een klantbeoordeling een online variant van mond-tot-mond reclame. Een positieve recensie kan anderen ervan overtuigen om toch die ene stofzuiger of koffiezetapparaat te kopen. Kort geleden deed het GfK een uitgebreid onderzoek naar klantbeoordelingen. 1500 respondenten werd gevraagd of klantbeoordelingen van invloed zijn op hun keuze voor een bepaald product, dienst of aanbieder. 34 procent van de respondenten gaf daarop een bevestigend antwoord.

Manieren om klantbeoordelingen te verzamelen

Voor een bedrijf is het belangrijk om zoveel mogelijk klantbeoordelingen te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Zo vragen sommige bedrijven het e-mail adres van hun klanten na een aankoop. Vervolgens sturen ze een berichtje met de vraag of de klant een review wil schrijven. Een tweede strategie is een klanttevredenheidsonderzoek. Dit geeft inzicht in het bedrijf en dankzij feedback wordt misschien duidelijk op welke punten er nog verbeterd kan worden.

Probeer Qshops 30 dagen gratis

    Comment Section

    0 reacties op “Wat zijn klantbeoordelingen?

    Plaats een reactie


    *