Hoe werkt adverteren op vergelijkingswebsites?
Het aantal mensen dat online winkelt is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Ze bezoeken bijvoorbeeld een vergelijkingssite en kiezen aan de hand daarvan een bepaald product. Steeds meer webwinkeliers ontdekken de voordelen van een plekje op een vergelijkingssite. Hoe werkt adverteren op vergelijkingswebsites precies?
Kies de juiste vergelijkingswebsite
Consumenten kunnen op een vergelijkingssite allerlei factoren van een bedrijf met elkaar vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen van de producten, de verzendkosten en klantenbeoordelingen. Een vergelijkingssite schetst meestal een compleet beeld van een bedrijf. Ook weet de consument meteen waar een bepaald product te koop is en voor welke prijs. Wellicht overweeg je om als bedrijf een plekje te regelen op een vergelijkingswebsite. Ten eerste is het belangrijk om de juiste vergelijkingswebsite te kiezen. Je kunt je het beste aanmelden op een bekende website met goede beoordelingen, zoals Kieskeurig.nl of Beslist.nl.
Betalen per klik
Het aanmelden op een vergelijkingssite werkt in principe vrij simpel. Het komt er namelijk op neer dat je als webwinkel eigenaar betaalt voor een doorverwijzing naar je website. Dit is meestal de zogeheten ‘cost per click’ (CPC). Dit betekent dat je een bepaald bedrag betaalt voor elke keer dat er op een van jouw advertenties of producten wordt geklikt. Naast de CPC kun je ook op andere manieren producten en diensten aanbieden op een vergelijkingswebsite. Zo is het ook mogelijk om te betalen voor een banner of logo op de site.
Advertentie in de juiste categorie
Een vergelijkingswebsite bestaat doorgaans uit tientallen categorieën. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een product in de verkeerde categorie valt. Ook komt het nog wel eens voor dat de productkenmerken niet kloppen. Dit is uiteraard geen goede reclame. Je dient je advertenties/producten op de vergelijkingswebsite dan ook regelmatig goed te controleren.