Facebook voor je webwinkel: zo zet je dat in

Facebook is ontzettend populair, jij zult er vast zelf ook een privé profiel hebben. Geen wonder dat zoveel bedrijven Facebook inzetten als social media kanaal voor hun bedrijf. Je kunt Facebook voor je webwinkel op verschillende manieren inzetten. In dit artikel lees je welke strategieën voor een webwinkel geschikt zijn.

Wellicht de meest voor de hand liggende, maar maak een zakelijke pagina aan. Wanneer je op de startpagina van je Facebook pagina bent, heb je rechtsboven een pijltje waar je op kunt klikken. Er rolt dan een menu naar beneden, waar in staat: “Pagina maken”. Als je daar op klikt, kun je beginnen met het aanmaken van jouw zakelijke pagina! Wanneer je een webwinkel bent kun je kiezen voor Bedrijf -> Detailhandelbedrijf, zo heb je meteen de juiste instelling voor je pagina.

Wanneer de pagina aangemaakt is, is het van belang dat je deze op de juiste manier inricht. Vul zo veel mogelijk informatie in: website, basis informatie over je webwinkel, telefoonnummer, e-mailadres, openingstijden wanneer je deze hebt enzovoort. Zorg voor een goede profielfoto, dit kan je logo zijn maar ook een foto van jezelf. Plaats ook een mooie foto als header bovenin, zo heeft je pagina meteen een goede uitstraling.

Zo, je hebt een zakelijke pagina aangemaakt! En nu? Nu is het van belang dat jij regelmatig interessante berichten gaat posten. Zorg voor een duidelijke frequentie in de berichten, bijvoorbeeld 1 of 2 keer op dag, of 5 keer per week. Spreek voor jezelf af wat voor jou haalbaar is en welk aantal bij jouw bedrijf past. Hou je hier dan ook aan! Een goede regelmaat staat professioneel en zo blijf je zichtbaar voor je klanten. Vind je het lastig om hier continu inspiratie voor te hebben? Maak dan een content kalender voor je Facebook pagina.

Om meer zichtbaarheid en bekendheid te creëren, kun je er voor kiezen om te adverteren via Facebook. Je kunt simpelweg je pagina promoten, maar je kunt ook een bericht promoten. Klik dan onder in het bericht op “Bericht promoten”. Kies vervolgens een doelgroep, bepaal de tijdsduur van de promotie en stel een bedrag in. Dat is alles! Facebook doet de rest. Promoot af en toe verschillende berichten, zo kun jij kijken wat werkt voor jouw bedrijf en wat niet. Vaak zijn winacties, kortingen en nieuwe collectie berichten erg populair. Speel daar op in met jouw bedrijf!

Als je regelmatig berichten plaatst en zelfs misschien adverteert, is het goed om de statistieken van je pagina bij te houden. Wanneer je op je zakelijke pagina bent, staat bovenin “Statistieken”. Wanneer je daar op klikt kom je op de overzichtelijke statistieken pagina. Zo weet je precies wat er goed liep en waar response op kwam, en waar juist niet. Wanneer dit duidelijk is, kun je hier met je volgende berichten weer op inspelen.

Probeer en evalueer. Uiteindelijk weet je precies wat je moet plaatsen op je pagina en kun je Facebook voor je webwinkel inzetten om meer bezoekers en klanten te trekken!