arrow_drop_up arrow_drop_down
Krijg sterren in Google
17 juli 2014 
in SEO

Krijg sterren in Google

Als je in Google zoekt op een bepaald product, zie je steeds vaker sterren staan bij de zoekresultaten. Aan deze sterren, of verkopersbeoordelingen, kunnen gebruikers zien hoe de service van de betreffende aanbieder gewaardeerd wordt. Mensen zijn geneigd te vertrouwen op het oordeel van andere consumenten. Zeggen dat jij de beste bent werkt niet meer. Anderen dat over jou laten zeggen werkt wél. Daarom is het tonen van verkopersbeoordelingen in de zoekresultaten een goed idee.

Wil jij ook sterren in Google? Lees dan in dit artikel hoe je dat voor elkaar krijgt.

Hoe werken beoordelingen of sterren in Google?

Om de sterren bij de zoekresultaten te kunnen tonen, maakt Google gebruik van reviews. Deze worden verzameld bij Google Shopping, Google Trusted Stores en diensten als Kiyoh, Feedback Company en Klantenvertellen. Hier vind je een complete lijst van beoordelingswebsites die zijn goedgekeurd door Google. Voor een vast bedrag per maand wordt het hele review-verzamelen je uit handen genomen. Vrijwel alles kan geautomatiseerd worden. Zo kun je na elke bestelling automatisch een mail naar je klant laten versturen, waarin je vraagt om een beoordeling. Deze reviews kunnen vervolgens via een widget op je website getoond worden. En bijkomend voordeel is dus dat Google deze reviews meeneemt in de zoekresultaten.

Goed om te weten: de sterren worden op dit moment alleen getoond op de pagina’s met zoekresultaten en de pagina’s van zoekpartners van Google. De getoonde beoordelingen zijn gebaseerd op de algemene ervaringen met een webwinkel, niet op ervaringen met specifieke producten.

Sterren in Google advertenties en Google Shopping

Als je gebruik maakt van Google Adwords of Google Shopping worden de sterren automatisch aan de zoekresultaten toegevoegd, mits je de reviews verzamelt via een van bovenstaande diensten. Daarbij zijn er nog wel een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen:

  • De klant moet zoeken op Google.com, Google.nl, Google.co.uk, Google.de of Google.fr.
  • Je webwinkel dient minimaal 30 unieke reviews te hebben. Hierbij worden alleen de reviews in de afgelopen 12 maanden meegeteld. De gemiddelde score dient minimaal 3,5 ster te zijn.
  • Minimaal 10 van de 30 reviews moeten zijn geschreven in de taal van de Google-interface van de klant. Dus: als je klant de Nederlandse Google interface gebruikt, worden de sterren alleen getoond als je tenminste 10 reviews hebt die in het Nederlands geschreven zijn.

Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie in Google waarbij de sterren getoond worden.

Zo krijg je sterren in Google

Door op de sterren bij de advertentie te klikken zien gebruikers alle reviews van de aanbieder. Aan deze klik zijn overigens geen kosten verbonden, zoals bij de klik op de titel wel het geval is.

Beoordelingen in organische zoekresultaten

Ook de organische (= niet betaalde) zoekresultaten in Google kunnen sterren bevatten. Dit gaat via zogenaamde rich snippets. Deze koppel je aan de pagina in je webwinkel waar de reviews staan. Hoe je dit aanpakt wordt door Google zelf beschreven. Hiervoor heb je wel wat programmeerkennis nodig. Als je die niet hebt kun je het beter uitbesteden. Als je je webwinkel huurt bij een aanbieder als MijnWebwinkel of Biedmeer, dan kunnen zij dit voor je implementeren. Overigens bepaalt Google zelf waar en wanneer de sterren getoond worden. Hier heb je dus zelf geen invloed op.

Worden er bij jouw webwinkel al sterren getoond in de zoekresultaten? Ik ben benieuwd naar je ervaringen, deel ze hieronder!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Marcel (WebwinkelKeur)
Door

Marcel (WebwinkelKeur)

op 4 May 2018

Misschien leuke aanvulling dat veel partijen (waaronder WebwinkelKeur) in hun modules zonder programmeerkennis Organische (rich snippet) sterren in Google mogelijk maken. Bij de meest gebruikte webwinkel systemen heb je dus geen programmeerkennis nodig om Google sterren te bemachtigen. Verder zitten er aan Adwords sterren wel een staartje. Voor veel kleinere webwinkels zijn deze sterren in Adwords niet bereikbaar. Een voorwaarde is namelijk voldoende klantbeoordelingen van voldoende kwaliteit. Officieel moet je minimaal 150 beoordelingen in de laatste 12 maanden hebben, in de praktijk ben je er echter meer nodig, gezien Google via een automatisch algoritme beoordelingen die te kort zijn of van onvoldoende kwaliteit niet meetelt. In de praktijk komt dit neer op minimaal zon 3.000 bestellingen per jaar. Haal je dit niet als webwinkel, dan zul je sowieso geen sterren in de Adwords Advertenties kunnen krijgen. De Rich Snippet sterren die je ook via ons kunt verzamelen zijn wel met minder beoordelingen bereikbaar.

Reactie plaatsen