Lage openrate nieuwsbrieven? Stuur re-engagement mails!
Uit het oog is uit het hart. Dat is niet alleen met vrienden zo. Klanten die al lang niet langs geweest zijn in jouw webwinkel, nieuwsbriefabonnees die je zorgvuldig opgestelde mails niet meer lezen… Ze vergeten je en zijn niet meer geïnteresseerd in de nieuwsbrieven die je ze stuurt, niet meer geïnteresseerd in wat je ze aanbiedt. Ze verliezen hun interesse voor jou! Niet getreurd, er is een manier ze terug te winnen en de band tussen jullie weer te versterken: re-engagement mails. Het is tijd om opnieuw te verbinden met je klanten. Want juist die verbinding zorgt voor meer verkopen in je webshop.
Re-engagement mails succesvol voor 63% van de marketeers
Je kent het zelf waarschijnlijk wel. Je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief van die leuke webwinkel. De eerste en tweede nieuwsbrief heb je nog vol enthousiasme gelezen, van de derde lees je alleen dat ene interessante kopje en de vierde open je niet eens meer. Het is toch allemaal een beetje van hetzelfde. Op het moment dat je niet meer geprikkeld wordt verlies je interesse. Dat is met jouw klanten hetzelfde. Met re-engagement mails probeer je de eerst zo trouwe klanten die nu al een tijd stil zijn, weer opnieuw voor jouw content te interesseren. Het blijkt niet alleen te werken omdat het een goed idee is; Salesforce heeft er een studie naar gedaan, waaruit bleek dat 63% van de ondervraagde marketeers re engagement campagnes erg effectief vonden werken. Het zorgt daadwerkelijk voor een her-interesse of een relatie die opnieuw begint te groeien bij 45% van de personen die de mails ontvingen.
Hieronder deel ik een aantal voorbeelden van hoe andere webwinkels hun re-engagement mails hebben vormgegeven en een aantal tips hoe jij jouw klanten weer geïnteresseerd kunt maken voor jouw content.
SurfStich, re-engagement mails gebaseerd op vriendschap
De webwinkel SurfStich stuurt hun afwezige klanten een mail met ‘Hello Again!’, waarin ze opnoemen wat de klant gemist heeft tijdens zijn afwezigheid. Niet alleen aanbiedingen, maar ook nieuwe producten, nieuwe merken en de nieuw geplaatste fashion blog posts. Soms passen ze de mail aan op de voorkeur van de klant, een mail die vrij persoonlijk is dus.
Wat hebben ze gemist?
Het is eigenlijk net als een vriendschap. Als jij die ene vriend al lang niet gezien hebt kan er misschien een gevoel van jaloezie opspelen als hij je vertelt wat voor leuke dingen hij heeft gedaan tijdens jouw afwezigheid. Het geeft je het gevoel dat je weer een onderdeel van zijn leven wilt worden zodat jij er de volgende keer bij bent als hij die leuke dingen gaat doen. Dat werkt met klanten ook zo. Vertel ze in de re-engagement mail wat voor leuke aanbiedingen ze allemaal gemist hebben tijdens hun afwezigheid en ze willen er graag bij zijn de volgende keer dat jij een leuke actie hebt.
Feelunique met hun overload aan aanbiedingen
Feelunique wil dat het voor iedereen mogelijk is zich uniek te voelen en vooral de klanten die ze hebben moeten missen. ‘We’ve missed you! Look what we’ve been up to’ Staat er dan ook boven aan de re-engagement mails. Vervolgens tonen ze hun veelheid aan aanbiedingen, zodat die zo goed als geen nee meer kan zeggen.
Voor ieder wat wils
Door ontzettend veel acties aan te bieden zit er voor iedereen altijd wat wils bij. De klant was al ooit geïnteresseerd in jouw winkel, je moet alleen de interesse opnieuw weten te wekken. Door een aanbieding te doen die de klant niet kan laten liggen, zal dat zeker lukken. Want wie wil die superaanbieding nu missen? Al helemaal de lang gemiste klant niet!
‘Because we miss you!’
‘You + Us. We miss that.’ Zegt Gap. Boven aan de mail staat in grote letters ‘Shop again and get 40% OFF’. Met de hoge korting hopen ze dat ze de aandacht van de klanten opnieuw te hebben getrokken. Een exclusief aanbod als dit laat de klant niet graag liggen.
Re-engagement mails waar klanten geen nee tegen kunnen zeggen
De meest gebruikte methode om klanten die al lang niet langsgekomen zijn weer opnieuw geïnteresseerd te krijgen, is het aanbieden van zo’n exclusief aanbod. Klanten zijn gek op korting en zo’n exclusieve korting zorgt er vaak voor dat de interesse opnieuw is gewekt. Klanten nemen opnieuw weer een kijkje op jouw webwinkel om te zien hoe ze deze korting het best kunnen besteden. Want het zou zonde zijn deze korting te laten liggen!
Piperlime houdt van je
Piperlime stuurt ongelooflijk kleurige re-engagement mails die niets anders dan aandacht kunnen vragen. Daarbij vragen ze hun klant of deze ruimte nodig heeft in hun relatie: ‘Sometimes you just need some space.’ Vervolgens kan de lezer kiezen of deze in de ‘relatie’ blijft, of de relatie met Piperlime verbreekt door op de knop ’No, I’m breaking up with you’ te klikken. De relatie tussen klant en winkel wordt heel serieus genomen, met een knipoog natuurlijk. Zo’n relatie wil je toch niet verbreken?
De band van de breakup-style
Deze breakup-style is een veel gebruikte benadering in re-engagement mails. Een klant voelt zich persoonlijk aangesproken zodra deze wordt benaderd als een echte vriend (of zelfs een geliefde). Hoe onrealistisch het ook is, het creëert toch een band tussen de klant en jou.
David Lloyd miste hun afwezige klanten echt heel erg
De re-engagement mail van David Lloyd spreekt meteen aan. Achter een beregend raam is een treurende teddybeer te zien die z’n poot naar je uit lijkt te steken. ‘We feel lost without you’ staat er naast. Er is geen lange tekst aan toegevoegd, er worden geen acties aangeboden, of opties gepresenteerd. De enige knop die er naast de treurende beer is te zien, zegt ‘come back to us’. Natuurlijk kom je graag terug, al zou het zijn om de beer minder treurig te maken.
Emoties in re-engagement mails
Inspelen op emoties kan effectief zijn, want die emoties doen veel voor ons. Je kunt de klant vertellen hoe verloren je bent zonder hem, of hoe leeg het leven zonder hem voelt. De klant wordt aangesproken op emoties die misschien niet direct overtuigen geld uit te geven, maar wel over kunt halen een kijkje te nemen op jouw site. Daarnaast spreekt het des te meer aan zodra de mail alleen toespeelt op die emoties en niet ook nog aanbiedingen aanreikt of er een lange tekst aan toe is gevoegd. Op deze manier gaat alle aandacht alleen uit naar die emotie.
‘Glasses that make you do the happy dance’
Webby Parker maakt gebruik van een redelijk minimalistische re-engagement mail die enkel bestaat uit een aantal tekeningen en een aantal hele korte zinnen. Omdat het zo minimalistisch is en illustraties met humor zijn, spreken meteen aan, je bent geneigd meteen te lezen wat eronder staat, ook omdat de zinnen zo kort zijn. En als je de zin onder de eerste illustratie leest ben je meteen gevangen; ‘Glasses that make you do the happy dance’ – ‘Yeah, that dance. You know the one.’ De rest van de illustraties laat je zien hoe zij bijdragen aan een betere wereld en wat zo speciaal is aan hun bedrijf.
Re-engagement mails that make you smile
Eigenlijk is dit het tegenovergestelde van het vorige voorbeeld. Het is een campagne die een lach op het gezicht van de klant tovert, in plaats van vraagt een lach op hun gezicht te toveren door weer actief klant te worden. Door humor te gebruiken en een lach op het gezicht van de klant te tonen, heb je hun dag een klein beetje beter gemaakt en dat geeft een goed gevoel, het creëert sympathie en goodwill. Voor veel mensen een rede weer eens een kijkje te nemen op jouw website.
Wat is jouw wens?
De mail die je ontving met je verjaardag als je klant was bij Pizza Hut in 2015 was vormgegeven met een verjaardag cake met één kaarsje. ‘Make a wish’ staat er heel groot boven en eronder ‘scroll down to see if your wish came true’. Het gestippelde lijntje dat van het scherm afloopt is nog eens extra overtuigend om naar beneden te scrollen. Wat voor wens vervullen ze, vraag je je af en er zullen maar weinig mensen zijn geweest die niet naar beneden hebben gescrold.
Nieuwsgierigheid is moeilijk te bedwingen
Nieuwsgierigheid is iets wat vrijwel iedereen in zich heeft. Als je hier op in weet te spelen kun je er bijna zeker van zijn dat je de aandacht van je klanten te pakken hebt, zelfs van die klanten die hun interesse eigenlijk al verloren waren. Wek nieuwsgierigheid op door iets te verstoppen achter een knop, door ze naar beneden te laten scrollen of een actie uit te laten voeren met een spannend en/of onbekend resultaat. Werkt gegarandeerd!
Facebook instead?
Het bedrijf Habitat probeert klanten niet over te halen abonnee te blijven via de mail, maar via een nog veel meer gebruikt medium: ‘We noticed you’re not loving our emails, so why not like us on Facebook instead?’
Facebook wordt veel meer gebruikt
De gemiddelde klant zal Facebook vaker door scrollen dan de mail. Daarnaast kan de mail zo – hup – in de prullenbak en zie je bij Facebook alle nieuwsberichten voorbij komen. En daarnaast is het ook nog eens goed als je Facebook pagina veel geliked wordt. Zeker geen slecht idee dus, om je klanten in engagement mails te verwijzen naar Facebook.
Welke re-engagement mail stuur jij naar je inactieve klanten en nieuwsbriefabonnees?
Zoals je ziet zijn er ontzettend veel manieren om klanten te mailen die al een hele tijd afwezig zijn. Misschien waren ze je even vergeten of hadden ze even iets anders aan hun hoofd. Des te meer reden na te denken over goede re-engagement mails om weer opnieuw de aandacht te krijgen. Want er zijn genoeg klanten die graag gebruik willen maken van jouw aanbiedingen.
Alle tips voor goede re-engagement mails nog even kort op een rijtje
- Laat je klanten zien wat ze gemist hebben tijdens hun afwezigheid
- Bied zoveel acties aan dat elke klant geïnteresseerd is
- Bied een exclusieve actie aan die niemand kan weerstaan
- Maak de band tussen de klant en jou persoonlijk door de breakup-style te gebruiken
- Speel in op emoties, we zijn verdrietig als je weggaat!
- Creëer sympathie met humor
- Stimuleer nieuwsgierigheid bij de klant
- Geen mails meer? Verwijs ze dan door naar Facebook
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.