Verkopen via een platform of via een eigen webshop?
Het verkopen van producten via online kanalen is populairder dan ooit tevoren. Er zijn dan ook meer mogelijkheden dan ooit om dit te doen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor het opzetten van een eigen webshop. Daarnaast is het steeds beter mogelijk om een plekje te bemachtigen op een platform om daar dan je verkopen te doen. Het is alleen de vraag welke van deze opties de beste is voor jouw producten en je doelen. Waar kan je de grootste successen boeken? Met welke zaken moet je verder rekening houden? Dat leggen we in deze blog post uit.
Hoe verkoop je online?
Het verkopen online verloopt anders dan in de winkelstraten. Zo is het vinden van een goede verkoopplaats veel gemakkelijker. Het is wel enigszins afhankelijk van wat je verkoopt welke plaats het meest geschikt is. Zo zijn bijvoorbeeld veilingsites en marktplaatsen net wat beter geschikt voor het verkopen van tweedehands spullen. Verkoop je iets nieuws of heb je iets zelf ontwikkeld? Dan is het beter om voor een platform of een eigen webwinkel te kiezen. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar juridische zaken met betrekking tot het verkopen. Dat kan bij een platform net wat beter geregeld zijn. Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen tussen de diverse mogelijkheden.
Wat zijn populaire platformen in Nederland en België?
Er zijn steeds meer platformen actief in Nederland. De bekendste is misschien wel Marktplaats. Ooit was het vooral een plek om eigen tweedehands spullen te verkopen als particulier. Tegenwoordig kan je er echter van alles vinden en zijn ook ondernemers er welkom. Een ander platform dat afgelopen jaren een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt, is Bol.com. Ooit kocht je er boeken en cd’s, maar nu kan je er van alles en nog wat vinden. Niet alleen Bol.com is aanbieder op dit platform, maar ook talloze ondernemers. Daarnaast is ook internationale speler Amazon.com steeds populairder aan het worden in Nederland. Eerst met een Nederlandse pagina op het Duitse platform, maar nu ook gewoon in het Nederlands te gebruiken.
Wat houdt een platform in?
Een platform is eigenlijk gewoon een verzamelplaats voor verkopers. Het is een plek waar in principe alles al klaar is en waar je na inschrijving direct kan beginnen met het aanbieden van de producten. Dit doe je weliswaar onder de vlag van het platform, maar je kunt daarbij wel duidelijk maken dat jij met jouw winkel of onderneming de verkopende partij bent. Je kan het daardoor vergelijken met een groot winkelcentrum, alleen dan online. Veel ondernemers zijn in een klein gebied bijeengebracht om daar hun producten te verkopen. Het platform krijgt daar wel een vergoeding voor, uiteraard.
Welke kansen biedt verkopen via een platform?
De kansen die het verkopen via een platform biedt liggen vooral in de mate van bereik. Je kunt er heel gemakkelijk en snel een naam opbouwen als verkoper omdat de platforms al een groot bereik van miljoenen potentiële klanten hebben. Zelf geld steken in marketing en vindbaarheid kan flink kostbaar zijn voor beginnende ondernemers. Daardoor kan je met een eigen webshop lang niet zo snel net zoveel bereiken als met een platform. Dat kan dus een goede reden zijn om hier aan verkopen te denken, bijvoorbeeld naast een eigen webwinkel.
Een veel groter afzetgebied
Een andere kans die een platform biedt is de omvang van het afzetgebied. Niet alleen kan je veel meer mensen bereiken, je kunt ze ook op plekken bereiken waar je zelf misschien niet zo snel zou komen met jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Amazon of Marktplaats. Die hebben internationale zustersites waar je veel gemakkelijker binnen kan komen wanneer je eenmaal een plekje bemachtigd hebt. Dit zijn kansen die je minder snel zal hebben wanneer je een eigen shop uit het niets gaat opbouwen.
De voordelen van verkopen via een platform
Het verkopen via een platform heeft natuurlijk voordelen. Zo is alles al opgebouwd en geperfectioneerd. Je hoeft dus niet zelf een website op te bouwen. Ook hoef je je maar beperkt te verdiepen in de zaken rondom e-commerce. Het meeste wordt namelijk al direct verzorgd door de ervaren medewerkers van het platform. Buiten het aantrekkelijk plaatsen van je producten hoef je eigenlijk niet veel te verzorgen. Dit maakt het voor jou dus ook gemakkelijker om ermee te beginnen. Je kan ook gemakkelijker om advies vragen.
Gemakkelijker meebewegen met de ontwikkelingen
Er is nog een ander voordeel aan het verkopen via een platform te koppelen. Door de grotere schaal van de platforms is het gemakkelijker om mee te bewegen met de ontwikkelingen. Is er iets nieuws op het gebied van e-commerce? Dan is de kans dat het platform dit implementeert wel heel groot. Voor jou als kleine ondernemer kan dit soms een grote investering betekenen die je niet kan doen. Met je eigen webshop is het dus lastiger om alles bij te houden, zeker wanneer je net begint of in een niche opereert.
De nadelen van verkopen via een platform
Toch is het niet allemaal even rooskleurig. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het verkopen via een platform te koppelen. Zo zit je bijvoorbeeld altijd vast aan de beslissingen die door het platform genomen worden, ook wanneer die ongunstig zijn voor jouw specifieke branche. Het platform zelf is nog altijd de grotere merknaam, jij bent er een onderaannemer. Ook de klant zal dit vaak gewoon zo zien. Wanneer een beslissing van hoger hand voor jou niet gunstig uitpakt, is er dus niet veel aan te doen. Bovendien bouw je ook minder snel een eigen naam op en ben je afhankelijk van een derde partij. Als je je volledige inkomen uit je online bedrijf haal, loop je daarmee altijd een risico. Want wat als plannen of algoritmes aangepast worden? Dat kan nadelig uitpakken voor jou en er is niets dat je daaraan kan doen.
De concurrentie is dichterbij
Hoewel het verkopen via een platform veel gebruiksgemak met zich meebrengt, is dit ook een nadeel. Het is namelijk niet alleen voor jou gemakkelijker. Het is ook voor de concurrenten een stuk gemakkelijker en aantrekkelijker. Waar de klant normaal naar een andere webshop zou moeten gaan om het aanbod van de concurrent te bekijken, komt dit bij een zoekopdracht op het platform direct naar voren. Dat betekent dus dat je een stevigere strijd met concurrenten te wachten staat. Het is dus wel belangrijk om je hier ook goed in te verdiepen om toch voldoende te verkopen.
Waarom kiezen voor een eigen webwinkel?
Er zijn ook talloze redenen te geven waarom je beter met een eigen webwinkel aan de slag kan gaan. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker voor jou om een betere marge op je producten te realiseren. Je hoeft immers niets af te staan aan het platform. Het is makkelijker om een inkomen uit een eigen webshop te halen. Bovendien ben je niet afhankelijk van wat het platform voor plannen heeft. Dat maakt het dus ook gemakkelijker om je eigen beslissingen te nemen en naam te maken. Het is goed mogelijk dat je daardoor flexibeler bent en dus misschien beter je kansen kunt benutten.
Dichterbij de klant
Ook het klantcontact is een reden om toch voor een eigen webshop te kiezen. Wanneer je het hebt over de klanten, dan heb je het ook echt over jouw klanten. Wanneer je met een platform werkt, dan is de klandizie in de eerste plaats ook van het platform. Je kent ze daardoor ook minder goed. Je kunt ze dus niet goed opvolgen. Ook heb je minder inzicht in wat ze precies willen. Je kunt daardoor net wat minder gericht werken en moet eigenlijk ook hopen dat jouw aanbod aansluit op de bezoekers van het platform. Door kiezen voor een eigen webwinkel heb je er toch meer grip op als ondernemer.