Affiliate Marketing en SEO: de voor- en nadelen van Kortingscodes
Marketing
Julia Lammers
Marketing
3 min

Affiliate Marketing en SEO: de voor- en nadelen van Kortingscodes

3 min

Het inzetten van kortingscodes is vaak een effectief middel voor het stimuleren van verkoopcijfers. Kortingscodes zijn populair, en de uitgifte ervan leidt meestal tot een hogere omzet en een groei in betalende klanten. Er kleven echter ook diverse nadelen aan het gebruik van kortingscodes. Wat zijn deze, en hoe kan je hier op een positieve wijze mee omgaan?

Affiliate Marketing

Kortingscodes spelen een grote rol in affiliate marketing; jij stelt als ondernemer een kortingscode ter beschikking aan een partner wie deze vervolgens aan zijn of haar publiek aanbiedt. Wanneer er een verkoop wordt gerealiseerd wordt de partner daarvoor beloond, en de klant heeft een mooie korting te pakken. Meer geld in het laatje voor jou, en een nieuwe klant op zak! Het klinkt als een win-win situatie voor alle partijen, maar behaal je er nou daadwerkelijk voordeel mee?

In de eerste plaats gaat het gebruik van kortingscodes en affiliates ten koste van je winst. Een korting van 5% op een product of dienst kan na aftrek van je kosten per unit soms wel de helft van je winst beslaan. Bovendien verlies je winst doordat je óók de commissie aan het affiliate kanaal moet betalen indien je je daarvoor hebt aangemeld. Bekijk dus goed of je, binnen je marges, écht voordeel kan behalen door kortingscodes aan te bieden, of dat dit enkel schijn is doordat je meer producten of diensten verkoopt. Bepaal van te voren goed hoeveel een nieuwe klant waard is, en hoe je hier – bijvoorbeeld door remarketing – toch extra voordeel uit kan halen.

Zoekmachineoptimalisatie

Er zijn online talloze kortingssites te vinden. Voer de naam van je onderneming, in combinatie met het zoekwoord “kortingscode”, in op Google en je zal zien: als je ooit een keer een kortingsactie hebt gehad, dan verschijnt ook jouw onderneming op deze sites in de organische zoekresultaten. Mooi; je wordt goed gevonden en zoekers weten dat ze bij jou terecht kunnen voor een leuke aanbieding. Of toch niet?

Zoekmachine gebruikers die actief zoeken op het zoekwoordenthema “[brand] kortingscode” worden op deze manier doorverwezen naar de partijen die gewenst of ongewenst jouw kortingsactie gebruiken. Hierdoor loopt jouw site potentieel verkeer vanuit een zoekopdracht met een duidelijke koopintentie mis én ben je een deel van je winst kwijt. Er zitten dan ook veel voordelen aan het aanmaken van een “outlet”-  of kortingspagina, waarop je zelf je aanbiedingen prijs geeft. Door deze pagina op-en-top in te richten voor het juiste zoekwoordthema kan jij mede dankzij de autoriteit van je eigen site, en de sterke relevantie tussen je bedrijfsnaam en de zoekopdracht, een deel van het zoekverkeer terug claimen. Een voorbeeld hiervan is 50five.

Wanneer je er voor kiest een dergelijke pagina aan te maken is het niet onbelangrijk om een strategie op te zetten voor het gebruik van deze pagina. Zet je de pagina volledig in het zonnetje, met een link in het hoofdmenu, de footer en op de homepage, of pak je het subtieler aan? Of wil je juist dat de pagina met name bedoeld is als landingspagina, en niet sterk in het oog springt bij consumenten die je website al hebben bereikt?

Enkele voor- en nadelen op een rij

De voordelen van kortingscodesDe nadelen van kortingscodes
Ze trekken een groot publiek.De aandacht die je met kortingscodes trekt is vaak van korte duur.
Ze zorgen voor meer verkoop.Je levert in op je winst.
Ze zorgen voor een hogere omzet.Ze kunnen gewenst en ongewenst door derde partijen gebruikt worden.
Ze halen potentiële kopers over de drempel om over te gaan op een aankoop.Koopjesjagers zijn vaak geen trouwe klanten.
Nieuwe consumenten ontdekken je winkel.Consumenten stellen vraagtekens bij de kwaliteit van een goedkoop aangeboden product of dienst.
De uitverkoop van je overtollige voorraad gaat makkelijker.Consumenten stellen hun aankoop soms uit in de hoop later een nog betere deal te scoren.
Je merkbekendheid stijgt.Externe partijen halen verkeer uit jouw branded keywords met een koopintentie, zoals “[brand] kortingscode”.

Ga op een verstandige manier met kortingscodes om

Heb je alle voor- en nadelen afgewogen en heb je berekent wat kortingscodes je op kunnen leveren? Als je er dan toch voor kies met kortingscodes te gaan werken en de handen ineen te slaan met affiliates, zorg er dan wel voor dat jij de touwtjes in handen blijft houden. Overweeg zelf een landingspagina aan te maken voor kortingscodes en blijf in de gaten houden welke partijen je kortingscode bedoeld of onbedoeld aan zoekers aanbieden.

Categorieën