Een succesvolle salesfunnel maken: 6 tips
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Een succesvolle salesfunnel maken: 6 tips

3 min

Kort geleden schreef ik een artikel waarin ik je uitlegde hoe je een salesfunnel stap voor stap maakt. Maar naast het juist indelen van de funnel is het ook belangrijk om te weten wát je nou eigenlijk in zo’n funnel moet zetten. Daarom vandaag 6 tips om een succesvolle salesfunnel te maken.

Op zoek naar informatie over het ‘hoe’ bij het maken van een salesfunnel? Check even dit artikel: Een mailfunnel maken in LaPosta, zo doe je dat.

1. Onderzoek de wensen van je publiek

Voor je start met het maken van een funnel om je sales te boosten is het goed om te weten wat jouw publiek wil. Zitten ze te wachten op jouw producten, of moet hier eerst nog wat aan veranderd of verbeterd worden?

2. Warm je publiek op

Het opwarmen van je publiek is enorm belangrijk. Ze moeten weten wie jij bent, wat voor waarde je te bieden hebt en waarom ze bij jou moeten kopen. Ga eens voor jezelf na: wanneer besluit jij om bij iemand te kopen? Vaak pas als je weet dat deze persoon iets aanbiedt wat écht waardevol is, of niet?

Probeer dan ook niet om in de eerste mail meteen wat te verkopen, maar focus op het bieden van waarde en het zorgen dat mensen je mailtjes ontvangen. Daarnaast wil je graag dat ze zo veel mogelijk van je zien, dus als ze je ook nog eens gaan volgen op social media is dat helemaal mooi.

3. Maak een welkomst-funnel

Mensen naar je e-maillijst krijgen, dat kun je doen met bijvoorbeeld een gratis weggever. Daarna belanden mensen op jouw lijst, maar als ze dan vervolgens geen mails meer ontvangen is dat heel erg zonde. Start met het maken van een welkomst-funnel. Die zou er als volgt uit kunnen zien:

Mail 1: Double opt-in, lezer moet nog even bevestigen dat hij/zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Hier kun je ook alvast een kassakoopje in aanbieden. Let op dat de prijs hiervan niet te hoog is.

Mail 2: Stel jezelf voor aan je nieuwe lezer en vraag hem/haar meteen om je e-mailadres toe te voegen aan hun adresboek, zodat je mails niet bij de spam belanden. Daarnaast kun je de lezer nu ook vragen om je te volgen via andere kanalen. Bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Pinterest. Geef hierbij aan dat ze daardoor niets missen. Voeg in deze mail het liefst ook al wat waarde toe. Bijvoorbeeld 3 artikelen die ze écht moeten hebben gelezen.

Mail 3: Geef nog meer waarde, in de vorm van artikelen, een video of wat dan ook bij jou past. Herhaal daarnaast de boodschap van het toevoegen aan het adresboek en dat ze je kunnen volgen via social media.

Mail 4: Tijd om je eerste aanbod te noemen! Zorg ervoor dat je niet in 1 mail een artikel van een paar honderd euro wilt verkopen, maar start met iets kleins. Van daaruit kun je werken naar een groter product dat je wilt verkopen. Na deze mail eindigt je welkomst-funnel.

4. Houd je lijst in de gaten

Het liefste wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen op je e-maillijst hebben staan. Hoe meer mensen je kunt bereiken, hoe beter. Toch? Natuurlijk is het fijn om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken, maar tegelijkertijd wil je ook wel dat de mensen die je bereikt je boodschap echt horen en er iets mee doen.

Het is daarom ook helemaal niet erg om niet actieve mensen van je e-maillijst af te gooien. Als je lezer in een funnel zit kun je dit vaak heel makkelijk instellen. Zet in je funnel dat mensen die nog nooit een mailtje geopend hebben nog 1 x een mail krijgen met daarin de vraag of ze jouw mailtjes wel willen ontvangen. Wordt deze mail ook niet geopend, dan kun je de ontvanger van de lijst verwijderen.

5. Zorg voor aansluitende producten

Wanneer je een salesfunnel start doe je dat om jouw lezer een bepaald product of een bepaalde dienst aan te bieden. Maar als de lezer dat product/die dienst uiteindelijk niet aanschaft, hoeft dat niet het einde van de funnel te zijn. Je kunt de funnel dan gebruiken om te kijken of de lezer misschien interesse heeft in 1 van je andere producten/diensten die aansluit bij dat wat je al hebt aangeboden.

Op die manier kun je de kans op een verkoop drastisch verhogen, en dat is natuurlijk waar jij naar streeft!

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën