Instagram: hoe zet je dat in voor je webwinkel?

Instagram staat, net onder Facebook, op een tweede plek als het gaat om het aantal gebruikers. Een populaire app dus! Instagram is dus een goede manier om de naamsbekendheid van je webwinkel te vergroten en nieuwe, potentiële klanten aan te trekken. In dit artikel leer je de basistips over Instagram, zodat jij er perfect mee aan de slag kunt!

Wat is Instagram?

Ben je nog niet zo bekend in de wereld van social media en heb je eigenlijk geen idee wat Instagram precies is? Instagram is een app die je kunt downloaden via je telefoon of tablet. Je maakt een account aan en vervolgens kun je foto’s posten. Instagram staat bekend om de beelden, in tegen stelling tot sommige andere social media kanalen. Je kunt een foto kiezen om te uploaden, vervolgens krijg je de mogelijkheid om de foto te bewerken. Je hebt wat basis correcties die je kunt doen, maar je kunt ook een standaard effect kiezen. Vervolgens kun je een korte tekst toevoegen en kun je merken of mensen in je foto ‘taggen’, zodat je volgers kunnen zien met wie of wat jij op de foto staat. Je kunt eventueel ook een locatie toevoegen. Dat is alles! Nu wordt je foto gedeeld met de mensen die jou volgen.

Wat wil je doelgroep zien?

Wanneer je klaar bent om actief bezig te gaan met Instagram voor je webwinkel, is het eerst belangrijk om te bedenken wat je wilt gaan posten. Wat voor bedrijf heb je? Wie is je ideale klant? Wat zou deze willen zien op Instagram? Waarom moet hij of zij jou volgen? Stel een plan op zodat je weet wat je gaat posten. Wil je meer duidelijkheid in je plan? Maak dan een content kalender. Bedenk voor de komende dagen wat je gaat posten, zo kun je ook bedenken of dit mooi staat in jouw feed. Daarover in de alinea hieronder meer informatie.

Eenheid in je feed

Om een mooie Instagram feed te creëren, is het van groot belang om eenheid aan te houden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de kleuren in je huisstijl. Is jouw logo of een deel van jouw huisstijl bijvoorbeeld roze? Probeer dan veel de kleur roze terug te laten komen in je foto’s. Ook kun je in elke foto met hetzelfde lettertype een tekst plaatsen of je kunt je logo terug laten komen op de foto’s. Wanneer je bij elke foto dezelfde huisstijl aan wilt houden, kun je bijvoorbeeld de app/website Canva gebruiken. Dit is een handig hulpmiddel om foto’s te bewerken.

Vind je het lastig om te bepalen wat voor feed jij mooi vindt? Kijk dan eens rond bij jouw favoriete kanalen, wellicht kun je daar inspiratie uithalen.

Dit is de basis van Instagram. Wil je nog meer lezen over Instagram? Lees dan in dit artikel hoe je Instagram effectief kunt inzetten voor je webwinkel. Zodra je weet wat je ermee wilt bereiken, wat jouw doelgroep wil zien en hoe je een gelijke feed creëert gaat het vanzelf.

Veel succes!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down