Terugblik op 2018 en vooruit kijken naar 2019
Nieuws & achtergrond
Astrid van der Made
Nieuws & achtergrond
3 min

Terugblik op 2018 en vooruit kijken naar 2019

3 min

Het jaar is weer bijna voorbij, voor mijn gevoel is de tijd om gevlogen. Tijd om terug te kijken op afgelopen jaar én om alvast vooruit te kijken naar 2019!

New & improved website en community

Afgelopen jaar heb ik grote stappen gezet in mijn eigen bedrijf. In november lanceerde ik mijn compleet vernieuwde website en online community/leeromgeving. Nieuw logo, een heuse fotoshoot, opgefriste huisstijl en vooral meer snelheid en gebruiksvriendelijkheid in de website. Dat was echt hoognodig. Ook heb ik mijn diensten anders verpakt. In plaats van allerlei losse cursussen en diensten te verkopen focus ik nu op de lidmaatschappen op mijn community. Alle cursussen zijn hierin verwerkt. Dat betekende een leuke extra voor de webwinkeliers die al lid waren en meer helderheid voor nieuwe klanten. De resultaten bevestigen (gelukkig) dat ik op de goede weg zit, in november zijn er bijna 200 webwinkeliers lid geworden van de vernieuwde community en er blijven dagelijks nieuwe leden bij komen. Iets waar ik super dankbaar voor ben!

Wat ik daarnaast heb opgepakt afgelopen jaar zijn de een op een coachingstrajecten. Ik kreeg hier steeds meer vraag naar en vind het geweldig om zo intensief met een webwinkelier samen te werken en mooie resultaten te behalen. Dit ga ik komend jaar dus verder uitbouwen!

Dit waren in 2018 de top 10 populairste blogs

Uiteraard schreef ik afgelopen jaar weer vele blogs en kennisbank-artikelen voor mijn website. Dit is mijn belangrijkste SEO strategie en jaar na jaar blijven de bezoekersaantallen hierdoor groeien. Hieronder deel ik de top 10 populairste blogs van 2018.

  1. Wat zijn de kosten van een webshop? (stond vorig jaar op nr 2)
  2. Dropshipping, hoe werkt dat? (stond vorig jaar op nr 1)
  3. Je eigen webshop starten, wat komt er bij kijken? (nieuw in de top 10)
  4. De zin en onzin van webwinkel keurmerken (stond vorig jaar ook op nr 4)
  5. 35 tips voor meer bezoekers in je webwinkel (nieuw in de top 10)
  6. Wederverkoop van jouw producten, wat zijn de mogelijkheden? (stond vorig jaar ook op nr 6)
  7. SEO tips en een stappenplan voor meer verkeer naar je webwinkel (stond vorig jaar op nr 3)
  8. Hoe vind je producten voor je webwinkel? (nieuw in de top 10)
  9. Top 10 plugins voor je WordPress webshop (nieuw in de top 10)
  10. Dit betekent de nieuwe wet GDPR (AVG) voor jou als webwinkelier (nieuw in de top 10)

Je ziet dat de helft van deze artikelen vorig jaar ook al in de top 10 stond. De rest is nieuw dit jaar, maar niet alle ‘nieuwe’ artikelen zijn in 2018 geschreven. Zo heb ik de artikelen op nummer 3, 8, 9 en 10 al in 2017 geschreven. Zo zie je maar dat het schrijven van waardevolle artikelen en blogs echt een prima lange termijn SEO strategie is. Zeker als je bedenkt dat afgelopen jaar 63,09% van mijn bezoekers via de organische zoekresultaten van Google binnenkwam.

Dit wil ik in 2019 bereiken

Mijn doel voor 2019 is vooral persoonlijk: ik wil meer rust en focus. Hetzelfde werk doen in minder tijd. Dus efficiënter werken en meer dingen uitbesteden. Afgelopen jaar is Amy mijn team komen versterken. Een geweldige rechterhand die mijn mailbox lekker overzichtelijk houdt en verder allerlei zaken uit handen neemt. Zo heb ik nu een fijn CRM systeem waardoor ik alle informatie van mijn klanten overzichtelijk bij elkaar heb. Handig! Ook is het team uitgebreid met Nick, Joost en Jasper. Geweldige businesscoaches die webwinkeliers voorzien van de nodige strategische tips om te kunnen groeien. Komend jaar wil ik nog meer gaan uitbesteden, zodat ik mij volledig kan focussen op mijn online community, het updaten en uitbreiden van de cursussen en de een op een trajecten met klanten. Want dat is waar ik het gelukkigst van word!

Vorig jaar schreef ik ook dat ik meer focus wilde. Uiteindelijk heb dat pas in november bereikt, met de nieuwe strategie van mijn bedrijf. Maar toch, doel behaald 😉 In 2019 ga ik dit dus verder doorzetten.

En natuurlijk is mijn doel om komend jaar nog meer webwinkeliers te mogen helpen met het laten groeien en bloeien van hun bedrijf. Mijn community telt nu ongeveer 560 leden, het zou geweldig zijn om komend jaar naar minimaal 1000 leden te groeien.

Dit doel heb ik niet behaald

In 2017 stelde ik mezelf als doel om mijn angst voor het geven van webinars te overwinnen. Niet gelukt.. dus ik had het in 2018 opnieuw als doel gesteld. Ook dit jaar is het niet gelukt en eerlijk is eerlijk, ik heb het niet eens geprobeerd. Nu is natuurlijk de vraag hoe belangrijk ik het vind om deze angst te overwinnen. Blijkbaar niet super belangrijk, want dan was ik er wel mee aan de slag gegaan. Dit doel laat ik nu dus maar even voor wat het is. Misschien bedenk ik op een dag toch dat ik hiermee aan de slag wil gaan. Tot die tijd ga ik gewoon lekker verder op de manier waarop ik nu werk. Die bevalt mij (en mijn klanten) prima.

Wat zijn jouw doelen voor 2019?

Ik ben benieuwd, heb jij je doelen voor 2019 al bepaald? December is de perfecte maand om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dus.. pak je glazen bol (of gewoon pen en papier) en visualiseer hoe jij er volgend jaar rond deze tijd bij zit. Ik vind het leuk als je jouw plannen voor 2019 hieronder deelt!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Categorieën