arrow_drop_up arrow_drop_down

Inbound vs. outbound marketing: waar haal je meer conversie mee?

In de dynamische wereld van de online marketing verandert de omgeving constant. Hier spelen niet alleen de marketeers op in, maar ook de consument verandert mee. Hoe dring je deze dagen nog door tot de consument? Op deze vraag was het antwoord eerst ‘outbound marketing’. De tegenpool ‘inbound marketing’ wordt daarentegen steeds populairder. Wat werkt nu het beste voor je webwinkel? In dit artikel krijg je antwoord op deze vraag.

Feiten vanuit de online marketing

  • Outbound leads kosten 39% meer dan inbound leads.
  • 2 op de 3 marketeers zeggen dat hun zakelijke blog van belang is.
  • 84% (van 25 tot 34-jarigen) klikt een favoriete website of webwinkel weg vanwege opdringerige of irrelevante reclame.
  • 85% van de consumenten skipt advertenties.
  • 85% van de marketeers zeggen dat lead generation het meest belangrijke marketingdoel was in 2016 en 83% gebruikt hier contentmarketing voor.
  • 45% van directe mails worden niet geopend.

Ik zal eerst nog even kort uitleggen wat inbound marketing en outbound marketing precies zijn, voordat ik vertel met welk marketingmiddel meer conversie wordt behaald.

Outbound marketing

Outbound marketing werkt op wijze van de traditionele marketing. Er wordt gebruik gemaakt van een push-strategie. Mensen worden zomaar benaderd met marketinginstrumenten zoals cold calling, advertenties, spam en direct mailing. Vaak wordt deze manier van benadering als storend ervaren. Mensen worden vaak benaderd zonder dat ze het willen of zonder dat ze interesse hebben in het product. De marketeers (of webwinkeliers) willen bij outbound marketing zoveel mogelijk mensen bereiken met een boodschap.

Inbound marketing

De consument werd op den duur niet meer gevoelig voor deze storende benadering. Daarom stappen marketeers af van de push-strategie en gaan over op de pull-strategie. Hierbij wordt de consument niets opgedrongen, maar wordt het aantrekkelijk gemaakt voor de consument om naar jou te komen. In plaats van een marketinguiting bij iedereen op te dringen, wordt er gebruik gemaakt van een contentstrategie om de juist boodschap bij de juiste persoon te brengen. Hierbij spelen doelgroepanalyse, klantenbinding, contentmarketing, SEO en waarde een grote rol.

Het kost wel wat meer inspanningen om aan inbound marketing te doen, maar dit betaalt zich terug. Je kunt dit werk natuurlijk ook uitbesteden aan een online marketing bureau door bijvoorbeeld een blogservice af te nemen.

Meer conversie met inbound marketing

Als we kijken naar de conversie zien we dat deze hoger is bij inbound marketing. De leads van inbound marketing via zoekmachines hebben een conversie van 14,6%. De leads van outbound marketing hebben een conversie van 1.7%. Deze cijfers kunnen natuurlijk niet gegeneraliseerd worden. Per branche, bedrijf, product en doelgroep kan dit anders zijn.

Waarom werkt inbound marketing beter?

  • Inbound marketing werkt beter, omdat de consument kritischer is en profiteert van de competitie binnen bedrijven. Zo zijn ze gewend geworden aan kortingen en gepersonaliseerde content om zich speciaal te voelen.
  • Bij inbound marketing richt je je op waarde en relevantie bieden voor de consument. Hierdoor trek je zelf ook relevante consumenten aan. Deze zullen eerder overgaan tot een aankoop in je webwinkel. Bij outbound marketing wordt er geen targeting toegepast en zullen ook waardeloze consumenten worden benaderd.
  • Consumenten zijn niet meer gevoelig voor outbound marketing. De geloofwaardigheid van de traditionele marketinginstrumenten is weg.
  • Inbound marketing is goedkoper. Waar bij inbound marketing een potentiële klant je webwinkel binnen komt door het organische zoekverkeer, is dit bij outbound marketing voor betaalde marketinginspanningen.

Reden genoeg dus om hiermee aan de slag te gaan voor je webwinkel!

Dit artikel is geschreven door Jordi Bron van Contany. Contany.nl helpt bedrijven bij het uitstippelen en implementeren van hun contentstrategie. Bloggen is daarbij super belangrijk en dit is dan ook het specialisme van Contany.nl.

Bron 1, Bron 2, Bron 3

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen