Wat is duplicate content?
Als je je bezig houdt met zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel, dan ben je de term duplicate content waarschijnlijk wel eens tegengekomen. Duplicate content is iets wat je moet vermijden, als je wil dat je webwinkel goed scoort in Google. Duplicate content betekent niets anders dan ‘dubbele inhoud’. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als je de productteksten van je leverancier gebruikt in je webwinkel, of als je een blog schrijft dat je vervolgens ook op een andere website laat plaatsen. Er bestaan dan meerdere webpagina’s met dezelfde inhoud.
Google wil gebruikers van de zoekmachine zo goed mogelijke resultaten tonen. Van elke webpagina wordt de inhoud gescand en vervolgens worden de meest relevante pagina’s op de eerste pagina in Google geplaatst. Je begrijpt dat er van twee pagina’s met exact dezelfde inhoud slechts één in de zoekresultaten wordt opgenomen.
In het geval van de productteksten kan dit problemen opleveren. De teksten staan op de website van de leverancier en bij misschien nog wel 20 andere verkooppunten. Vervolgens plaats jij exact diezelfde teksten in jouw webwinkel. Grote kans dat de website van de leverancier wel zichtbaar is in de zoekresultaten en alle andere websites met exact die teksten niet. Naast inhoud wordt namelijk ook gekeken naar hoe lang de teksten er al staan (wie heeft de originele tekst geplaatst?) en naar de populariteit van het domein. Vaak is de leverancier in het voordeel, zeker als je een nieuwe webwinkel hebt of als je nog niet veel aan linkbuilding gedaan hebt.
Duplicate content wordt dus niet bestraft, zoals soms gedacht wordt. Maar het gaat je zeker niet helpen bij je online vindbaarheid. Heb je veel duplicate content in je webwinkel, dan kan dit ook effect hebben op andere pagina’s in je webshop. Overigens gaat het hier alleen over de teksten op je website. Heb je twee websites met een identieke vormgeving maar met unieke teksten, dan is er geen sprake van duplicate content.
Duplicate content voorkomen
Een eenvoudige manier om duplicate content te voorkomen is door simpelweg je eigen productteksten en andere teksten te schrijven voor je webwinkel. Hierdoor zal je niet alleen beter gevonden worden in zoekmachines en dus meer bezoekers trekken, maar ook voor bezoekers is het fijn. In plaats van een standaard tekst kun je er je eigen draai aan geven, wat je expertstatus en de autoriteit van je webwinkel ten goede komt.
Duplicate content bij www en https
Helaas ben je je niet altijd bewust van het feit dat er duplicate content op je website staat. Wist je dat een domein altijd bereikbaar is via twee verschillende URL’s? De versie met ‘www’ en de versie zonder ‘www’. Google ziet dit als twee websites met exact dezelfde inhoud: duplicate content dus. Maak dus altijd de keuze of je je domein met of zonder ‘www’ gebruikt en link de andere variant daar naar door. Hetzelfde geldt voor beveiligde websites. Zorg ervoor dat de ‘http’ variant doorlinkt naar de ‘https’ variant.