Wat zijn longtail zoektermen?
Gebruik maken van longtail zoektermen is waarschijnlijk één van de meest onderschatte, maar ook meest efficiënte methodes voor webwinkels om meer bezoekers te trekken via zoekmachines. Dit artikel legt uit wat longtail zoekwoorden precies zijn en wat ze voor jouw webwinkel kunnen betekenen.
Waarom kiezen voor longtail keywords
Longtail zoektermen zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Denk aan zoektermen als ‘online zwarte sneakers kopen’ of ‘cadeau kind 3 jaar’. Zoekopdrachten in Google en andere zoekmachines worden steeds langer. Steeds vaker worden er zelfs volledige zinnen ingevoerd. Daar kun jij slim op inspelen door met longtail zoektermen aan de slag te gaan. Op dit soort langere zoektermen wordt weliswaar wat minder vaak gezocht, maar de bezoekers die het je oplevert zijn wel meer koopgericht dan mensen die zoeken op alleen ‘sneakers’ of ‘cadeau’. Aan dat soort bezoekers heb je eigenlijk niet zoveel, omdat zij geen koopintentie hebben. Bovendien is het voor dergelijke algemene zoektermen heel er lastig om hoog in de zoekmachines te scoren. Je kunt je voorstellen dat er voor ‘cadeau’ meer concurrerende websites zijn dan voor een zoekopdracht als ‘cadeau kind 3 jaar’.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de algemene zoektermen (shorttail zoektermen) helemaal links moet laten liggen, maar ik raad je wel aan om zeker ook met de longtail zoektermen aan de slag te gaan.
De voordelen van longtail keywords in je SEO strategie
- Vaak zorgen zoektermen die uit meerdere woorden bestaan voor een hogere conversie. De zoekvraag is immers veel specifieker, waardoor zoekmachines beter kunnen bepalen welke website het meest relevant is. Bovendien kun je met lange zoektermen die het woord ‘kopen’ bevatten heel specifiek richten op mensen met een koopintentie.
- Het is veel makkelijker om hoog te scoren in zoekmachines. Lange zoektermen hebben minder concurrentie dan shorttail zoektermen. Hierdoor is het veel makkelijk om een hoge positie in de zoekresultaten te behalen.
Een voorbeeld van short- en longtail zoektermen
Stel: er zijn twee websites. Website A is geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘sneakers’. Een shorttail zoekterm. Website B is geoptimaliseerd voor ‘zwarte sneakers Nike. Een longtail zoekterm.
Website A heeft veel concurrentie. Er zijn immers heel veel websites die met de zoekterm ‘sneakers’ hoog in de zoekresultaten willen staan. Website A staat voor dit zoekwoord dan ook op plek 13 in Google, op de tweede pagina dus. Maandelijks zoeken zo’n 10.000 mensen op deze zoekterm, maar het merendeel klikt op de eerste 4 zoekresultaten, waardoor website A weinig bezoekers op deze zoekterm krijgt.
Website B heeft het slimmer aangepakt. ‘zwarte sneakers Nike’ heeft als zoekterm veel minder concurrentie; er zijn minder websites die ook op deze zoekterm gevonden willen worden. Hierdoor staat website B op plek 3 in Google. Er wordt slechts 600 keer per maand op deze zoekterm gezocht, maar een groot deel daarvan klikt op website B. Bovendien zijn de bezoekers specifiek op zoek naar een product dat deze webwinkel aanbiedt, waardoor er behoorlijk wat bestellingen uit komen.
Je ziet: het is niet slim om je alleen op de algemene zoektermen te focussen. Juist de longtail keywords kunnen je veel bezoekers en klanten opleveren.