Kennisbank

Meta description: wat is het?

De meta description is de omschrijving van een pagina. Deze omschrijving vertelt zoekmachines waar een bepaalde webpagina over gaat. Het is ook de tekst die doorgaans in zoekmachines getoond wordt en die bezoekers moet overhalen om de pagina te bezoeken. Zie onderstaand voorbeeld. De meta description staat onder de titel en url van deze website.

Meta description

Houd je je bezig met SEO (zoekmachine optimalisatie), geef dan elke pagina in je webwinkel een unieke meta description. Voorheen was de metadescription medebepalend voor de posities in Google, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Wel heeft de meta beschrijving invloed op hoeveel bezoekers op jouw link in de zoekresultaten klikken. En hoe meer er geklikt wordt: des te voordeliger voor je posities in Google. Genoeg reden dus om hier aandacht aan te besteden in je webwinkel.

Het belang van de metabeschrijving

Zorg ervoor dat de metabeschrijving een nauwkeurige beschrijving geeft van de pagina. Daarnaast mag een call to action absoluut niet ontbreken. Dit is een manier om bezoekers uit te nodigen om verder te kijken op je webshop of site. Teksten als ‘koop hier’, ‘bestel nu’, ‘lees hier’ werken vaak goed als call to action. Bij een webwinkel kun je ook teksten als ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘gratis verzonden’ gebruiken, mits dat natuurlijk van toepassing is in jouw situatie.

De metadescription moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Houd qua lengte van de tekst ongeveer 140-150 leestekens aan. Zo krijgt een zoekmachine een goed beeld van de inhoud van de pagina. Als de tekst te lang is wordt de meta description afgekapt, dat is zonde en moet je dus zien te voorkomen.

De meta description: goed voor sociale media

Google houdt zich steeds vaker bezig met een opstellen van een metatitel voor websites, gebaseerd op de zoekopdracht. Zo kan het dus zijn dat de description die je zelf hebt gemaakt niet altijd zichtbaar is voor bezoekers. Toch raad ik je aan er wel een te schrijven voor elke pagina. De meta descriptions worden namelijk ook op social media gebruikt als iemand een link naar jouw website deelt. Zo heb je zelf een beetje invloed op hoe anderen jouw bedrijf vermelden op social media.

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription
Hulp nodig met je webwinkel - boek een strategiesessie