Kennisbank

Wat is SEO en hoe zet ik het in voor mijn webwinkel?

Elke website – of webwinkel eigenaar die graag goed gevonden wil worden in zoekmachines als Google zou zich met SEO bezig moeten houden. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.

Veel online shoppers starten hun zoektocht in een zoekmachine. Hoe beter je webwinkel vindbaar is in zoekmachines, des te meer bezoekers je site zal trekken. Dit zijn bovendien allemaal gratis bezoekers: je hoeft er geen dure advertenties voor te plaatsen. Het loont dus absoluut de moeite om je te verdiepen in SEO, zodat je meer gratis (= organische) bezoekers naar je webwinkel trekt.

Wat is SEO precies?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om hoger in Google te komen. Overigens zijn er nog meer zoekmachines, zoals Bing en Yahoo, maar aangezien Google veruit het grootste marktaandeel heeft (bijna 96%!) richt ik me alleen op deze zoekmachine. In de afbeelding hieronder zie je het marktaandeel voor elk van de zoekmachines op verschillende apparaten.

Marktaandeel zoekmachinesBron afbeelding: https://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q4-2016/

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie pijlers

  1. Technische optimalisatie
  2. Optimalisatie van de content (inhoud) van de website
  3. Vergroten van de populariteit

Wil je hoog in Google en andere zoekmachines scoren, dan dien je met alle drie de bovenstaande pijlers aan de slag te gaan. Maar voordat je begint dien je eerst een zoekwoorden analyse uit te voeren.

Zoektermen analyse

Zoekmachines werken als volgt: een bezoeker typt een zoekopdracht in de zoekbalk. Vervolgens gaat de zoekmachine kijken welke websites het beste passen bij die zoekopdracht. De meest relevante websites komen bovenaan in de zoekresultaten. Wil je jouw website bovenaan de zoekresultaten krijgen, is het dus essentieel dat je weet welke zoekopdrachten jouw doelgroep intypt. Zoekmachine optimalisatie begint dus altijd met een grondig zoektermen onderzoek.

Leef je in in jouw doelgroep; in je ideale klant. Wat zou hij of zij intypen in Google als deze persoon op zoek was naar een product dat jij verkoopt? Een zoekterm hoeft niet uit slechts één woord te bestaan. Tegenwoordig typen mensen steeds vaker (korte) zinnen in. Met de zoekwoordplanner van Google Adwords kun je verder onderzoek en kom je er heel eenvoudig achter wat voor jouw webwinkel geschikte zoekwoorden zijn. Bovendien zie je bijvoorbeeld ook hoe vaak een bepaalde zoekterm gebruikt wordt in Google. Je snapt dat het geen zin heeft om je website te optimaliseren voor een zoekwoord dat door niemand gebruikt wordt.

1. Technische optimalisatie

De eerste pijler van SEO is de technische optimalisatie van je website. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke structuur in je menu, plaats interne links en zorg voor korte URL’s zonder overbodige of rare karakters. Zorg er ook voor dat je webwinkel responsive is en dus ook op mobiele apparaten goed werkt. Daarnaast is het zinvol om een SSL certificaat toe te voegen. Google plaatst veilige websites namelijk hoger in de zoekresultaten.

2. Optimalisatie van de content

Het technisch optimaliseren van de website is één ding. Maar misschien nog wel belangrijker is de inhoud van je website. Ook deze kun je optimaliseren voor zoekmachines. Voeg voldoende teksten toe en verwerk daarin de zoektermen die je tijdens de zoektermen analyse gevonden hebt. Bepaal voor elke pagina in je webwinkel de belangrijkste zoekterm en verwerk deze in de titel, in tussenkopjes, in de inhoud en als alt tekst bij afbeeldingen. Let er wel op dat je je teksten niet volpropt met zoektermen. Zorg ervoor dat je teksten voor bezoekers prettig lezen, dan zit je meestal voor zoekmachines ook goed. Teksten met te veel zoektermen worden als spam aangemerkt, en je kunt je voorstellen dat dat niet veel goeds doet voor je online vindbaarheid.

3. Het vergroten van de populariteit van je webwinkel: linkbuilding

De laatste SEO stap is linkbuilding. Bij linkbuilding richt je je op het verzamelen van links naar jouw website. Als andere websites een link naar jouw webwinkel plaatsen, heeft dat een positief effect op je positie in de zoekresultaten. Hoe meer relevante websites een link naar jou plaatsen: des te hoger in Google je komt. Belangrijk is wel de kwaliteit van deze links. Beter 10 links van populaire blogs in jouw niche, dan 100 links van flutwebsites of websites die totaal niks met jouw onderwerp te maken hebben. Natuurlijk mag je er best een paar ‘waardeloze’ links bij hebben, dat zorgt juist voor een natuurlijk linkprofiel. Maar richt je met name op het verkrijgen van waardevolle, kwalitatieve links naar je webwinkel.

Hopelijk heeft dit artikel je antwoord gegeven op de vraag: Wat is SEO en hoe zet ik het in voor mijn webwinkel? Volg de stappen uit dit artikel om je webwinkel beter vindbaar te maken in zoekmachines. Kun je wel wat extra hulp of advies gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag!

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription
Hulp nodig met je webwinkel - boek een strategiesessie