Zet contentmarketing in voor je webwinkel
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 januari 2014 

Zet contentmarketing in voor je webwinkel

Marketing is niet iets dat je eenmalig doet en waar je vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Je moet er continue mee bezig zijn, wil je de beste resultaten behalen. Bovendien is marketing een vak dat aan verandering onderhevig is. Tijden en mensen veranderen en hoe je deze mensen benadert verandert dus ook. Tegenwoordig hoor je steeds vaker termen als ‘contentmarketing’, ‘content is king’ en ‘content strategie’. Mooie termen, en ergens weet je ook wel dat je hier iets mee moet doen, maar wat dan? En hoe pak je dat aan?

 

In de komende weken publiceer ik een serie blogs waarin ik je uitleg hoe je contentmarketing kunt inzetten voor jouw webwinkel en hoe je een content strategie opstelt die past bij je webwinkel. In dit blog lees je waarom contentmarketing onmisbaar is in je marketing strategie en welke vormen van content je voor je webwinkel kunt gebruiken.

Zet contentmarketing in voor je webwinkel

Waarom is contentmarketing zo belangrijk?

Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van je totale marketingstrategie. Althans, dat zou het moeten zijn. Simpelweg vertellen dat jij de beste bent en de mooiste producten hebt werkt tegenwoordig niet meer. Bezoekers en potentiële klanten willen meer, ze willen bewijs dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. En dat is waar content marketing je bij kan helpen. Door het plaatsen en verspreiden van content creëer je waarde voor bezoekers. Zij zijn op zoek naar bepaalde informatie en jij geeft hen die. Als je dit goed aanpakt creëer je niet alleen betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf, maar word je al snel gezien als de expert in jouw vakgebied. Bovendien versterkt contentmarketing de positie van je webwinkel in zoekmachines.

Content is een ruim begrip

Content betekent ‘inhoud’. Eigenlijk is dus alles in je webwinkel content. Niet alleen de productinformatie en productfoto’s, maar ook de ‘over ons’ pagina en klantreviews zijn voorbeelden van content. ‘Contentmarketing’ is de manier waarop je deze inhoud gebruikt om beter gevonden te worden in zoekmachines, meer bezoekers te krijgen en je conversie te verhogen.

Hieronder een aantal vormen van content die je kunt inzetten voor je webwinkel:

Productomschrijvingen

Geef elk product een unieke omschrijving. Kopieer deze niet van je leverancier maar schrijf deze zelf. Pas de tekst aan op de doelgroep en geef zoveel mogelijk relevante informatie. Noem bijvoorbeeld alle detailkenmerken en specificaties van het product, maar omschrijf ook waarvoor het product gebruikt kan worden.

Foto’s en afbeeldingen

Het spreekt vanzelf dat er bij elk product een duidelijke foto geplaatst moet worden. Liefst meerdere foto’s, waarop alle details goed zichtbaar zijn. Maar denk ook eens aan sfeerfoto’s. Laat zien hoe jouw producten gebruikt kunnen worden. Verkoop je kleding of accessoires, laat dan zien hoe elk product te combineren is. Verkoop je woonartikelen, plaats van foto’s van het product in verschillende interieurs. Ook collages en moodboards zijn een goed voorbeeld.

Video’s

Niet iedereen leest graag (lange) artikelen over producten. Zet daarom ook video in als marketingmiddel. Maak bijvoorbeeld filmpjes met reviews over producten, laat zien hoe producten gebruikt kunnen worden en beantwoord vragen in video’s. Gebruik video’s echter niet om producten aan te prijzen, dit wordt vaak niet gewaardeerd.

Blogs en artikelen

Bloggen is een uitstekende methode om je kennis te delen, je doelgroep op de hoogte te brengen van nieuws en om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Elke webwinkel zou een blog moeten hebben. Deel niet alleen nieuws over je webwinkel, maar ook achtergrondinformatie over producten, nieuwe collecties en handige tips.

Reviews

Zelf vertellen dat je de beste bent werkt niet meer. Bezoekers nemen dat eerder aan van je huidige klanten. Geef klanten de mogelijkheid om hun ervaringen te delen en plaats deze reviews op je website. Bovendien zijn klantreviews goed voor de SEO van je webwinkel.

Infographics

Een infographic is een leuke afwisseling op je content. Een infographic is een illustratie die informatie op een overzichtelijke manier weergeeft. Vaak is het een combinatie van tekst en beeld. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een productieproces uitleggen.

E-books

E-books en papers zijn ideale middelen om jouw kennis en expertise te delen. Schrijf een e-book over een onderwerp waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is en dat past bij de producten die je verkoopt. Dit kun je bovendien inzetten om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te genereren.

Bovengenoemde vormen van content ga je niet lukraak plaatsen en verspreiden, maar verwerk je in een contentstrategie. Volgende week lees je hoe je in 6 eenvoudige stappen een content strategie voor jouw webwinkel opstelt.

Vond je dit artikel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen