Page content

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website of in je webwinkel die specifiek is ingericht voor een bepaalde groep bezoekers. Denk aan een landingspagina voor bezoekers die in zoekmachines op een bepaalde zoekterm zoeken. Of een landingspagina voor mensen die op je Facebookadvertentie klikken. Zij komen op een pagina terecht, die speciaal voor hen gemaakt is en dus ook helemaal aansluit op hun behoeften. Een landingspagina kan twee doelen hebben. Het trekken van bezoekers naar je website via zoekmachines en/of het verhogen van de conversie in je webwinkel. In het ideale geval worden beide doelen gecombineerd.

Meer bezoekers dankzij landingspagina’s

Landingspagina’s kun je slim inzetten om meer bezoekers via zoekmachines te trekken. Maak bijvoorbeeld een speciale pagina voor bezoekers die zoeken op de zoekterm ‘product x kopen’, waarbij ‘product x’ uiteraard staat voor het product dat jij verkoopt. Of maak een landingspagina speciaal voor een bepaalde feestdag, seizoen, gebeurtenis of evenement. Uiteraard gerelateerd aan je doelgroep en de producten die je verkoopt. Optimaliseer de pagina voor zoekmachines en voeg geoptimaliseerde teksten en afbeeldingen toe. Eventueel kun je via linkbuilding de pagina nog een extra zetje in de zoekresultaten geven. Een landingspagina die bedoeld is om meer bezoekers te trekken moet tenminste op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Liefst in de top 3.

Conversie verhogen met een landingspagina

Heb je een bepaalde aanbieding of actie, maak daarvoor dan een landingspagina. Leid je doelgroep via social media berichten, je nieuwsbrief en advertenties naar deze pagina. Als je bijvoorbeeld adverteert via Google Adwords, dan betaal je per klik. Door deze bezoekers direct naar een landingspagina te sturen kun je hier de maximale waarde uit halen. Zorg ervoor dat bezoekers direct van de actie of aanbieding gebruik kunnen maken of het product kunnen aanschaffen. Belangrijk daarbij is dat de landingspagina naadloos aansluit op de banners die je bij een campagne gebruikt. Niet alleen wat betreft de gebruikte afbeeldingen en foto’s, maar ook qua teksten.

Een goede landingspagina bevat een call to action

Je wil dat zoveel mogelijk bezoekers van je landingspagina een actie ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld inschrijving op je nieuwsbrief zijn, maar ook het opvragen van een offerte of het kopen van een product. Daarom mag een duidelijke call to action niet ontbreken op deze pagina. Kies voor maximaal één call to action. Laat bezoekers dus niet en inschrijven op de nieuwsbrief én een product kopen. Maak een keuze. Hoe meer je van een bezoeker vraagt, des te kleiner de kans dat deze actie onderneemt. Houd het dus bij 1 actie.

Landingspagina in jouw webwinkel?

Wil je landingspagina’s toevoegen in je webwinkel en kun je daarbij wel wat hulp of advies gebruiken? Neem vrijblijvend contact met me op om te kijken wat mogelijk is.

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is een landingspagina?

    Plaats een reactie


    *